هاتف شهر بازوی اجرایی شهرداری تهران است / نوسازی تجهیزات از اولویت های ماست

 

هاتف شهر از آن دسته از موسسات وابسته به سازمان است که در اکثر برنامه ‏های اجرایی حضور دارد، نامش بر سر زبان‏هاست و باری از دوش فعالیت‏های سازمان برمی‏دارد. شاید نقش پشتیبانی در امور اجرایی و تبلیغاتی هاتف شهر پررنگ‏تر از دیگر امکاناتش به نظر برسد، ولی به طور حتم ظرفیت‏های بالقوه ارزشمندی در این موسسه وجود دارد که از نظرها دور مانده است. به همین منظور پای صحبت‏های مجید استواری؛ مدیرعامل موسسه هاتف شهر نشستیم تا این موسسه را از زاویه دیگری نظاره‏گر باشیم.

موسسه هاتف شهر در سال ۱۳۸۴ با رویکرد هدایت استعدادهای تولید فرهنگ شهر تاسیس شده است. موسسه هاتف شهر در آغاز به عنوان بازوی اجرایی شهرداری تهران مطرح شد و با اینکه وابسته به سازمان فرهنگی هنری بود ولی چون  نظیرش در شهرداری تهران وجود نداشت، عمده کارهای نمایشگاهی در سطح شهر را انجام می‏داد.

تفاوت اساسی و نقطه عطف هاتف شهر نسبت به شرکت‏های خصوصی یا موسسات مشابهش، ویژگی درون‏سپار بودن و تجهیزات در اختیار آن است. زیرا بسیاری از موسسات مشابه وظایف ارجاع‏شده را برون‏سپاری می‏کنند. ولی هاتف شهر به دلیل داشتن نیروهای متخصص و باتجربه‏ای که از سال ۸۴ با این مجموعه همراه هستند، تمام وظایف محوله را درون‏سپاری می‏کند.

رسالت هاتف شهر برگرفته از عنوانش است

استواری رسالت موسسه هاتف شهر را برگرفته از عنوانش بیان کرد و اظهار داشت: رسالت موسسه هاتف شهر، هدایت استعدادهای تولید فرهنگ شهر تعیین شده است. اعتقاد ما نیز بر این است که نباید از این موضوع دور شد و هاتف شهر علی‏رغم اینکه یک بازوی اجرایی است، نباید فقط به حوزه خدماتی و پشتیبانی وارد و یک مجموعه تجاری قلمداد شود و از هدف اصلی خود دور شود، ولی متاسفانه طی دوره‏‏های مختلف مدیریت، سیاستگذاری‎‏های ناشی از آن و اولویت‏های مالی و… باعث تغییراتی در این رویه‏ها شده است.

وی گفت: تصور بر این است که هاتف شهر در حوزه محتوای فرهنگی کار نمی‏کند و فقط به عنوان یک سیستم سخت‏افزار و پشتیبان است. در صورتی که در سال‏های قبل هاتف‏شهر محوریت اجرای برنامه‏های مختلفی از جمله عطر سیب و خیابان هنر را برعهده داشته است. مدیران سازمان فرهنگی هنری، اجرایی، فرهنگی و کاربلد هستند و هاتف شهر مجال کمتری برای ورود به محتوا پیدا می‏کند ولی ما همواره این آمادگی را داریم به طوری که در سال‏های اخیر نیز در تولید محتوا، به شهرداری های مناطق ایده داده‏ایم و اجرا کرده‏ایم.

 

 

هاتف شهر به صورت درآمد هزینه اداره می شود

هاتف درآمد هزینه اداره می‏شود و بودجه مصوبی ندارد و تامین تمام هزینه ‏ها از حقوق پرسنل و هزینه ‏های جاری تا اجاره محل برعهده خودمان است. در حال حاضر هم از سازمان و شهرداری‏های مناطق طلب داریم ولی اوضاع فعلی شهرداری به شکلی نیست که برای گرفتن پول فشار بیاوریم زیرا روی ما به عنوان یک بازوی اجرایی حساب شده است و فشار آوردن برای دریافت مطالبات مالی در این مقطع جایز نیست.

نوسازی تجهیزات

وی با توجه به اینکه لزوم حضور در بازار رقابت به روز بودن تجهیزات و نیروی انسانی است، تصریح کرد: امسال نوسازی تجهیزات را در دستور کار قرار دادیم. چند سالی بود که این تجهیزات رو به فرسودگی رفته بود و امسال کاملا نوسازی، به روز و اضافه شد.

فعالیت‏های پررنگ در حوزه نمایشگاهی

استواری با اشاره به فعالیت‏های شاخص‏ حوزه نمایشگاهی هاتف شهر گفت: غرفه‏آرایی و اجرای سازه‏ های نمایشگاهی، اجرای سیستم‏های صوت، نور حرفه‏ای و تصویربرداری، طراحی دکوراسیون، معماری داخلی و تجهیزات مبلمان شهری در نمایشگاه عطر سیب، نمایشگاه فرهنگ و هنر شهر تهران ، یاد یار مهربان، فرهنگسرای کتاب، پیاده‏روی اربعین حسینی، ۲۲بهمن، راهپیمایی روز قدس، مجموعه برنامه‏های ضیافت آسمان، هفته فرهنگ و هنر داخلی و بین المللی و… از جمله فعالیت‏های این موسسه است.

نمایشگاه فرهنگی عطر سیب با محوریت هاتف شهر

مدیرعامل هاتف شهر، نمایشگاه عطر سیب از جمله برنامه ‏هایی  دانست که در ابتدا با محوریت هاتف شهر اجرا می‏شد و اظهار داشت: این موسسه نمایشگاه عطر سیب را ۱۲ دوره برگزار کرده بود، اما اجرای این نمایشگاه سال ۹۳ به هاتف شهر واگذار نشد و سال ۹۴ طی مذاکرات متعدد و اعتماد مجدد به هاتف شهر محول شد که براساس نظرسنجی‏ها خیلی هم موفق بود و با رضایت مخاطبان و مدیران روبه‏رو شد. در عطر سیب ۱۲ هزار مترمربع غرفه‏سازی انجام شد و هیئات، حسینیه‏ها، مساجد شهر تهران به مناسبت فرارسیدن ماه محرم از خدمات این نمایشگاه بهره مند شدند. همچنین با هدف گسترش فرهنگ عاشورا و آشنایی عزاداران حسینی با مناسک صحیح عزاداری در فضای نمایشگاه  تعزیه‏ای اجرا شد که هر روز ۱۵۰۰ نفر مخاطب داشت.

همچنین با هدف قالب بودن نماد فرهنگی‏ نمایشگاه و تبدیل نشدن ان به فروشگاه صرف، برنامه جانبی مختلفی با موضوعات فرهنگی و مذهبی برگزار کردیم .

مسئولیت اجرایی در پیاده‏روی اربعین حسینی در تهران

استواری مسئولیت اجرایی و پشتیبانی پیاده‏روی اربعین سال گذشته از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را از دیگر فعالیت های هاتف شهر دانست و اظهار داشت: در مسیری حدود ۱۵کیلومتر پیاده‏روی اجرا شد و تقریبا عمده کار با ما بود. هم بخشی که بر عهده ستاد سازمان بود و هم بخشی که برعهده مناطق شهرداری بود را هاتف شهر انجام داد و در موکب‏سازی، تبلیغات محیطی، راه‏اندازی کاروان و… همکاری داشتیم.

فعالیت ۶۰ شب در جلوه سوگ

وی با اشاره به خالی بودن جای جلوه سوگ در بین برنامه‏های سازمان گفت: از آنجا که تغییرات عمرانی میدان امام حسین(ع) با هدف مرکزیت دینی پیدا کردن این میدان انجام شده بود، جای تاسف داشت که در چنین مناسبت‏هایی فعالیتی در آن صورت نگیرد. در جلوه سوگ سال گذشته ۶۰ شب در میدان امام حسین(ع) فعال بودیم. امسال نیز دومین سال اجرای این برنامه در میدان امام حسین(ع) انجام شد و هاتف شهر در حوزه‏های مختلف اجرایی از جمله از نصب و آماده‏سازی‏ دکور  ، نصب واجرای خیمه‏ های عاشورایی، فضاسازی و فریم‏های موضوعی در محوطه میدان، نصب و راه‏اندازی دوربین های مداربسته و ایجاد اتاق مانیتورنیگ با کلیه تجهیزات، نصب واجرا سوله بدون ستون جهت هیئت عزاداری، نورپردازی حرفه‏ای و عمومی سوله عزادارای وکل محوطه میدان امام حسین(ع)، نصب و اجرای استیج و پودس، نصب اجرای V.I.P به همراه کف‏سازی و تامین تجهیزات، نصب و احداث دکور حسینیه جلوه سوگ، انتقال تصویر از حسینیه به نمایشگر میدان، خرید و نصب کتیبه‏های عاشورایی، نصب ریسه و لوازم فضاسازی و تامین تجهیزات گرمایشی و رفاهی همکاری داشتیم.

دکورسازی در نمایشگاه فرهنگ و هنر

مدیرعامل هاتف شهر با اشاره به نمایشگاه فرهنگ و هنر امسال ادامه داد: هاتف شهر برای اولین بار به حوزه دکورسازی ورود کرد. تا قبل از این نمایشگاه، در حوزه چوب و دکور فعالیتی نداشتیم. امسال واحد دکور را به افراد متخصص در حوزه چوب و دکوراسیون و امکانات تخصصی تجهیز کردیم و الان می‏توانیم به راحتی با فعالان این حوزه رقابت کنیم.

همکاری با شهرداری تهران

استواری با اشاره به فعالیت موسسه هاتف شهر گفت: چند سالی است که با ستاد توانمندسازی بانوان شهرداری تهران نیز همکاری داریم و در نمایشگاه زنان تولید ملی که در پارک گفتگو برگزار می‏شود، فعال بودیم. همچنین مدیریت و بهره‏برداری چندین مرکز فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی وابسته به مناطق شهرداری از جمله مجموعه فرهنگی ورزشی دزاشیب، نیکخواه بهرامی، شهید تیموری، شهید شوشتری، شهید لشگری، درخشان، شهدای طرشت، پردیس سلامت و محمد بناء را برعهده دارد.

تعلق سینما ۷ بعدی به هاتف شهر

مدیرعامل این موسسه از سینماهای ۷ بعدی گفت و ادامه داد: این سینماها منحصرا متعلق به هاتف شهر است و در حال حاضر تعداد آنها به ۱۸ سینما در سطح شهر رسیده است. وجه تمایز این سینماها به روزرسانی مداوم آنهاست که از ۵بعدی به ۷بعدی ارتقاء یافته است. همچنین موسسه هاتف شهر توانایی نصب و راه‏اندازی سینماهای چند بعدی در مکان‏های مورد درخواست را نیز دارد.

رونمایی از بازی ایرانی «فتح خرمشهر»

استواری با توجه به دغدغه همیشگی مقام معظم رهبری درخصوص بومی سازی تولید بازی‏های رایانه‏ای تصریح کرد: امسال در نمایشگاه فرهنگ و هنر که مصادف با سوم خردادماه بود، هاتف شهر از یک بازی ایرانی با عنوان «فتح خرمشهر» رونمایی کرد این بازی تماماً ایرانی است و اکنون در سینماهای ۷بعدی هاتف در حال اکران است و با استقبال چشمگیر هموطنان مواجه شده است.

دیگر امکانات هاتف شهر

وی در آخر گفت: اینها همه گوشه‏ای از توانمندی‏ها و امکانات موسسه هاتف شهر بود که در راه ارائه خدمات مطلوب به عموم شهروندان، سازمان‏ها و ارگان‏ها فعال است. در نگاهی گذرا موسسه هاتف شهر متوجه می شوید این موسسه ظرفیت برگزاری نمایشگاه‏های موضوعی، غرفه‏آرایی و سازه‏های نمایشگاهی، خدمات چاپ دیجیتال و افست، ارائه سیستم صوت، نور حرفه‏ای و تصویربرداری، اطلاع‏رسانی و ستاد خبری، طراحی دکوراسیون، امکانات تبلیغاتی و رسانه‏های شهری، فروش، اجاره و نصب تلویزیون‏های شهری، طراحی و نصب سازه‏های تبلیغاتی بیلبورد، پرتابل و عرشه پل، طراحی، چاپ و اوج‏دهی انواع بالن‏ها و اجرای آرک‏های تبلیغاتی و اجرای مراسم نورافشانی را با دارا بودن تجربه‏ای بیش از ۱۰ سال دارد.